انتشار ۱۲ نشریه به زبان فارسی در اسکوپوس / رتبه ۱۵ ایران در زمینه تولید علم 

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بیشتر مجلات کشور در حوزه علوم انسانی هستند.

پیمان صالحی گفت:  ۱۴۹۰ نشریه علمی در کشور داریم و معتقدم که باید در حوزه نشریه بین المللی در علوم اجتماعی و علوم اسلامی بیشتر از قبل اثر گذار باشیم. 

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، رتبه انتشار علمی ایران از ۵۲ به جایگاه پانزدهم دنیا رسیده ایم و یکی از برنامه‌های وزارت علوم حفظ رشد سرعت تولید علم در کشور است. 

صالحی بیان کرد: در دوسال گذشته ۳۵ مجله علمی وزارت بهداشت در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است و از این تعداد ۱۲ نشریه به زبان فارسی در اسکوپوس به ثبت رسیده است.

حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: مقدمات تاسیس ۲ پژوهشکده نیازمحور در سازمان پژوهش‌ها انجام شده است. نخست پژوهشکده شیمی دارویی که هدف از آن تولید دارو‌هایی است که به دلیل تحریم‌ها در دسترس مردم نیست. نخستین دستاورد این پژوهشکده تولید داروی هپارین است. پژوهشکده دوم در زمینه عناصر معدنی فعالیت می‌کند و هدف از آن جلوگیری از خام‌فروشی عناصر معدنی است.

او افزود: تغییر در ساختار جشنواره خوارزمی یکی دیگر از اتفاقاتی است که امسال رخ داد. تاکنون طرح‌های داخلی که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده ۱۰۰ درصد رشد داشته است. سازمان پژوهش‌های صنعتی در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ در زمینه سوخت پاک هیدروژن و گرافین به جایگاه برتر جهان برسد. شرایط زیست محیطی اقتضا می‌کند که استفاده از سوخت‌های فسیلی به حداقل برسد و در عوض سوخت پاک جایگزین آن شود. کشور ما به دلیل داشتن ذخایر هیدروکربنی می‌تواند در این زمینه پیشرفت خوبی داشته باشد. مرکز ملی گرافین در این زمینه تاسیس شده است و از همه متخصصان دعوت به همکاری می‌کنیم.

سپهر خلجی رئیس پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اظهار کرد: رسانه یکی از موضوعاتی است که همه مدیران لازم است به آن توجه داشته باشند. به این معنا که اگر ما نتوانیم روایت درست را بیان کنیم، روایت‌های نادرست با تکرار باورپذیر می‌شوند. همانطور که در چند هفته گذشته در مورد برکناری استادان شاهد این اتفاق بودیم.

او افزود: دولت بزرگترین تولیدکننده خبر و دارای بالاترین کنشگری ارتباطی است. اگر دولت از حوزه خبر حذف شود، دیگر خبری برای انتشار نمی‌ماند. طبیعتا دشمن برای کمرنگ کردن خدماتی که انجام می‌دهد و برای ناامید کردن مردم هدفگذاری می‌کند. راهکار مقابله با این شرایط ایمان و امید است. در جنگ رسانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته، باید بتوانیم روایت درست را خودمان تولید کنیم.

خلجی گفت: روایتی که در موضوع اخیر مطرح شده، اخراج استادان است. دشمنان بر پاکسازی دانشگاه‌ها متمرکز شده‌اند. هدف آن‌ها سیاه‌نمایی و نشان دادن خالی شدن دانشگاه‌ها از استادان فرهیخته است. همچنین در ادامه، نمایشی در زمینه مهاجرت نخبگان به راه انداخته شد.

رئیس پایگاه اطلاع‌رسانی دولت بیان کرد: به فرموده رهبری ما هم‌اکنون در جنگ ترکیبی قرار گرفته‌ایم. اگر در این جنگ دشمن بتواند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد، به آسانی می‌تواند دیگر اهداف خود را هم به نتیجه برساند. در این شرایط، نه تنها نقاط ضعف بلکه نقاط قوت کشور هم مورد حمله قرار می‌گیرد. وظیفه ما در این شرایط، تبیین، اعتمادسازی و رفع شبهه است.

او افزود: دولت سیزدهم در حالی بر سر کار آمد که روزانه بیش از ۷۰۰ نفر از هموطنان قربانی کرونا می‌شدند. این شرایط با تلاش دولت تغییر کرد و واکسن به سرعت وارد کشور شد. به تدریج دانشگاه‌ها بازگشایی شده و به حالت عادی برگشتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
خیلی از کسانی که مقاله به زبان انگلیسی میدن میخوان برای مهاجرت رزومه جمع کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
چقدر خوب است که ایران رتبه ۱۵ جهان در تولید علم است. راستی! رتبه ایران در مصرف علم چقدر است؟
آخرین اخبار